Tuesday, May 3, 2011

Breastpump: yg mana best??

Pada bakal2 ibu, mesti korang sekarang ni tgh tercari2 breastpump yg sesuai kan? Kalo bole mesti nak yg selesa, mudah, pastu within korg punya budget kan..

Dulu aku pun mcm tu gak.. pantang ada masa terluang kat opis, mesti nak google mcm2 pasal bersalin la, pasal baby la.. tak terkecuali pasal breastpump ni..

Sbg org yg da berpengalaman (poyo!), aku nasihatkan, beli la breastpump SEBELUM korg bersalin. Sebab apa?? Sebab nya nanti time korg lepas bersalin, susu tak berapa nak kuar, so korg kene pam la utk stimulate putting tu.. nak harapkan baby, diorg baru lahir, asyik tido jer.. Lgpun, kalo da lepas bersalin baru nak beli, payah la, dgn keadaan korg tgh berpantang, takkan nak g shopping plak kan… nak harapkan husband, mesti diorg pk beli yg paling murah jer…

Kat pasaran mmg byk brand breastpump ni.. antara yg femes; medela, avent, spectra, ameda dll lg.. tp yg mana yg paling sesuai ek??

Ha… tu depends on keselesaan masing2.. breastpump ni pun ada byk jenis, ada yg manual, yg elektrik, yg pakai bateri…

Utk yg malas dan nak cepat pam, guna la yg electric/battery operated punya.. Cuma kekurangan nya, korg kene la plak cr socket time nak pump tu.. atau nak charge… so sapa2 yg nak pam kat surau ofis, make sure ada socket kat situ.. Lg 1 kekurangannya, yg electric ni berat sket la.. nak bwk, kene pakai beg galas, mcm bwk laptop…

Bg aku, manual yg paling sesuai utk aku.. sbb nya aku bole pam kat mana2 jer.. takyah pk nak cr socket.. kalo guna manual, kt bole control rhythm suction tu.. Skrg ni, aku guna Philips Avent Manual breastpump. Mmg best guna breastpump ni… Suction nya tak menyakitkan, ringan, senang nak assemble, nak basuh pun senang. Aku beli yg set siap dgn beg dan ice pack.. harga biasa RM429 tak silap aku.. tp korg beli la time2 ada promotion tu..

Ha, ni la dia yg aku guna.. nampak kotor2 sket sbb aku br lepas pam

Yg ni beg dia.. botol2 bumblebee tu & cleanser tu tak termasuk dlm pakej yer.. spatutnya ada ice pack skali, tp aku tak bwk g opis..ada 2 ice pack..

Cantikkan org beg tu.. mcm handbag.. sesuai bwk g opis..


Oh ya, nak pesan gak, utk breastpump ni tak salah korg invest duit lebih sket.. sbbnya breastpump yg berkualiti, elok utk longterm. Normally breastpump yg murah2 jual kat jusco tu, mcm brand tollyjoy ker, pureen ker.. mmg tak brapa nak best.. Aku tak pernah la pakai, wpun hampir2 nak terbeli.. tp ramai kata mmg tak best, bunyi pun kuat… so apa kata korg bajet lebih sket utk breastpump tu.. bkn utk org lain pun, utk anak korg jugak kan…



7 comments:

yangyuyu said...

hi farah, bf mom jugak rupanya...

sy ummi yg jual one damansara tu....

setuju, invest la skit bukan mahal sgt..sy ada spectra 3 dan avent manual pun ada

fara_poda said...

Thanks kak Ummi sbb sudi bc blog sy yg tak seberapa meriah nih.. hehe

akak pun bf gak yer?? bole la kt share2 info ek pasni..

azmilo said...

emm2.. cantik beg tu.. hehe..

yangyuyu said...

yup anak pertama dan ke2 pun bf..insyaallah...kwn2 pun ramai pro bf

zsa2 said...
This comment has been removed by the author.
zsa2 said...

hmm...nk tnyela pe beza avent manual ngn madela harmony ye? pas2 kan...botol yg kat pump avent ni mmg leh msk botol avent je ke? ke leh tukar botol len?

fara_poda said...

zsa2: sy tak pernah plak pakai madela harmony.. so tak sure la apa bezanya... yg pump avent ni, cuma botol avent jer bole... sbb saiz botol avent beso sket dr botol lain tu..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...