Monday, June 18, 2012

Makcik tua yang banyak nasihat

Semalam hari pertama aku bekerja kat tempat baru. Jadi tak ramai kawan. Ada deskmate tu, dia puasa pulak. Maka aku pun lunch sorang2 kat Jusco One Utama. Baru nak start makan, tiba2 ada sorang makcik ni dtg nak tumpang duduk sambil husband dia pegi beli makanan. Maka jadilah makcik itu teman aku makan. Lunch aku hari itu sgt berilmiah sebab diselami dgn nasihat2 ikhlas dari makcik tua nih. Aku rasa mungkin ni cara Allah nak mengingatkan aku yg mungkin da lalai sikit2 nih, maka kami dipertemukan. Pertemuan singkat, tapi nasihat2 makcik tua itu masih aku ingat sampai skrg (baru 1 ari jer pun... )...

Antaranya:
  • Makcik tua itu tanya," da kawen? da ada anak?" Aku jwb, "Ya..." So nasihat dia: Didiklah anak dgn didikan yang betul terutama bab agama, sbb anak adalah asset kt kat akhirat nanti - sambil melahirkan kerisauan tentang generasi sekarang yg byk dugaan
  • Pastu dia kol org.. nampak mcm bizi... aku tanya," bizi btul makcik yer..." Lalu dia pun jwb, "Makcik mmg tak bole duduk diam, nanti otak tak berjalan" So nasihat dia, kita kene sentiasa berfikir, sibukkan diri, baru otak sentiasa berjalan, kalo tak, nanti cepat jd pelupa.. Selain tu, kene byk baca quran, baca benda2 yg berfaedah.
  • Pastu aku cerita," makcik ni sama la dgn mak bapak saya...da pencen pun masih nak buat keje, mak bapak saya siap berkebun, petik kelapa sawit lg" Makcik tua tu pun kata, " Bagusla... masih sihat lg.. doakan la ibu bapa sentiasa sihat, dipanjangkan umur eh"
  • Lepas tu aku ckp, " Terima kasih la makcik teman saya makan". Ckp lepas aku abis mkn. Makcik tu jawab "Eh takper, kita makan kene berteman. Kalo makan sorang2 nanti ada syaitan yg teman. Tu sbb kadang2 mknan tu bole jd penyakit. Makcik kalo kat umah, kene mkn sorang2, makcik akan suruh maid makcik temankan sambil borak2." 
Oh, byk kan nasihat makcik ni?? aku mkn kejap jer.. dlm 15min kot. Tp dia punya input tu sgt mendalam ok. Kepada makcik tu ( in case dia terbaca ker kan), saya doakan makcik sihat walafiat dan diberkati selalu. Teruskan memberi nasihat kepada sesiapa yg makcik temui. Sesungguhnya, itu juga salah satu jihad yg murni.

p/s: Dialog2 dalam ayat di atas adalah tidak 100% sama dgn perbualan asal. Aku da olah sbb aku pelupa (kantoi malas membaca dan berfikir nih)...

1 comment:

papa_kimi said...

masa nak balik tu ada toleh skali lg tak tgk makcik tu btul2 ada ke tak? haaa.. jgn biarkan diri anda diselubungi misteriiii.... hohoho..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...