Wednesday, July 27, 2011

My Breastfeeding Journey..

Alhamdulillah..di saat ni, aku masih menyusukan Kimi.. da 6 bln dah.. walaupun tak secara eksklusif, tp at least better dr terus mengharap pada susu formula..

Emm.. sepanjang menyusukan Kimi.. bg aku tak byk halangan sgt.. Alhamdulillah.. mungkin sbb aku rajin baca info2 kat internet, so byk la ilmu yg aku dpt.. Bg aku, perjalanan penyusuan aku ni bkn bermula dr Kimi lahir.. tp sebelum lahir lg.. meh sini aku cerita secara ringkas pengalaman aku sepanjang susukan Kimi ni…

9 bln mengandung : Susu awal/colostrum da start kua sket2.. Org kata, time2 mcm ni, elok kt stimulate sket2 cik N tu.. biar nanti da bersalin, susu senang kuar.. Time tu, aku mmg tak tau pasal mende tu.. tp aku slalu la bersihkan sisa2 susu tu.. so secara tak sengaja, menstimulatekan cik N tu jgkla.. tak sangka, apa yg aku buat tu berfaedah rupanya…

Beberapa minit pas bersalin: Saat yg paling indah aku rasakan.. menyusukan Kimi utk pertama kali… cara latching,aku praktikkan apa yg aku baca…Alhamdulillah, Kimi dpt menyusu dgn mudah.. Tp time tu aku ingatkan susu sepatutnya kuar banyak.. tgk2, kuar sket jer.. fikiran da risau takut Kimi tak cukup minum.. time tu rasa stress jgk, tgk dia tak puas minum.. pastu latching plak kejap2 on, kejap2 off.. Disebabkan cetek sket pengetahuan, ditambah plak risau Kimi kekurangan susu, aku pun menerima nasihat nurse utk topup dgn FM sket.. teruk kan? Awal2 da berserah bg FM.. tp aku bg sket jer la.. 2x jer mcm tu.. Aku ada gak try pam, tgk2 susu kuar sket gilerrr… time tu da nangis da.. sedih susu takder… Tp aku bg gak susu yg sket tu kat Kimi… sbb tau yg tu kolostrum sbb ada baca kalo susu kuning2 pekat tu ialah kolostrum, sgt bagus utk baby.. (pasal ni tau plak aku.. hehe)

4 hari lepas bersalin: Susu da mula byk.. engorge giler2.. bagi susu tiap2 jam pun still engorge lg.. da la Kimi asyik tido jer.. so aku pun pam la sket.. Yg teruknya aku ni, pam2, pastu buang.. sbb pikir, susu byk lg.. Malas nak simpan2 kat peti ais mak yg penuh mknan tu… Bila teringat balik.. alahai, sygnyer.. kalo aku buat stok, mesti da penuh 1 deep freezer tu.. Tp tindakan aku utk mengepam tu rupa2nya elok jgk sbb bole merangsang lebih byk susu…

5 hari lepas bersalin: Kimi kene jaundice… Sbg ibu yg concern, aku pun google la cara2 nak ilangkan jaundice.. baca la mcm2 pasal jaundice… ada yg kata bg air masak la… stop breastfeed skejap la… So aku pun terpikir, nak stop kejap.. tp aku tanya2 gak kwn2 lain yg da ada baby, diorg kata takyah.. continue breastfeed… mak abah pun kata mcm tu…Nasib baik tak buat tindakan bodoh tu.. aku pun continue bf.. abah siap ingatkan byk kali, da susukan kimi blum… pukul brapa susukan kimi td.. sgt2 supportive.. Aku bersyukur, at least takde la org yg condemn aku nak bf ni..

1 bln lepas bersalin: Supply da meet demand.. so da tak engorge mcm dulu lg.. TAPI.. sekali aku dpt call dari sebuah institusi utk dtg interview.. Mmg aku sgt2 excited nak pegi.. maklumla, plan mmg nak tuka keje pas bersalin.. Interview tu kat KL… time tu aku tgh berpantang kat umah mak mertua kat Melaka.. So maknanya kene tinggalkan Kimi 1 ari.. Aku pun berusaha nak pam.. Pam2 dpt sket jer.. ada la dlm 4 oz jer kot.. mmg tak cukup… So apa lagi. FM la jwbnyer.. Huhu. Sungguh aku kesal sbb tak buat stok sblm ni… Mak mertua aku kata.. Kimi ok jer minum FM ari tu.. tp skali mlm nya dia muntah bykkk… terkejut aku .. baca kat internet, maybe Kimi ni ada cow’s milk intolerance.. Tak bole minum susu lembu.. Kesian Kimi..

Selepas pantang: Alhamdulillah… aku dpt tuka keje… Lg dekat dgn umah.. sgt2 happy sbb at least aku takde la nak blk umah lambat lg.. Kimi aku hantar kat umah baby sitter.. Sblm start keje, ada la aku buat stok sket2… Cukupla utk seharian punya bekalan.. Tp aku stanby kan FM gak… Masa kat bb sitter cuma ada beberapa kali jer dia minum FM dlm 1 minggu.. So at the end of the month, mmg tak abis pun FM tu.. buang gitu jer.. Kimi plak kalo minum FM, mlm nyer mesti muntah byk..

Sejak dari tu, aku try pam byk kali.. dr 2 sesi ke 3 sesi time kat opis… Alhamdulillah, usaha aku berhasil.. Sampai skrg Kimi da tak minum FM lg.. Stok pun bole tahan la.. Tiap2 hari pun aku akan baca blog2 atau facebook KIM (Kumpulan Ibu Menyusu) utk tambahkan ilmu pasal bf ni..

Bagi aku, breastfeed ni mmg byk cabarannyer.. apa yg penting ILMU+USAHA+TAWAKAL . Kalo dari awal da give up, mmg takde harapan la.. Skrg ni aku kalo bole nak promote btul2 breastfeed ni kat ibu2 yg baru dpt baby… Segala ilmu yg aku baca, aku akan cuba sampaikan… Kadang2 rasa sedih bila tgk baby2 yg bwh 6 bln da minum FM sepenuhnya…. Bagi aku , susu ibu itu adalah rezeki utk anak.. Kt sbg ibu kene berusaha utk menyampaikan rezeki itu…Kalo kt mmg berniat nak beri yg terbaik.. insyaAllah akan ada jalannyer.. tak bole putus asa..

Aku berharap sgt dpt menyusukan Kimi sampai umur dia 2 tahun.. skrg baru 6 bln.. jauh lg perjalanan ni.. semoga dipermudahkan… Aminn..

takde gambo kimi tgh breastfeed.. letak gambo baby lain la..hehe


p/s: Peringatan utk diri sendiri.. never give up!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...