Wednesday, September 2, 2009

Perihal Si Kecil....

Seperti dijanjikan dlm entry aku sblm ni.. aku nak ceritakan pasal perangai2 dan keunikan anak2 sedara aku yg 5 ni berdasarkan apa yg aku lihat... setiap sorg mmg ada perangai yg ntah apa2... yg kadang2 susah nak handle.. hmmmm

Afiq yg semakin matang

Afiq- 10 thn

Dia ni anak sedara aku yg paling sulong.. dulu masa kecik2 mmg degil giler... takleh tegur sket.. abis barang2 semua kene campak (dah byk kali gak kene tangan ngn aku bdk ni...haha) tp bila dia dah beso.. dia dah jd lebih matang.. tak byk ckp.. memiliki pemikiran yg bijak.. selalu dapat kedudukan yg baik dlm kelas... mudah nak mempelajari sesuatu... aku rasa insyaAllah dia ni ada masa depan yg cerah asalkan dididik dgn baik...

Azam- 9 thn

Dia ni adik afiq.. maybe sbb dia adik, dia manja sket.. agak kontra ngn abang dia.. dia ni suka ngn bdk2 kecik..(nak adik agaknya dia ni) bdk2 kecik pun suka ngn dia... penyayang kot.. tp dia ni sedikit slow la bab2 blaja compare ngn abang dia.. dan cepat bosan kalo blaja (teringat muka bosan dia time ajor dia ngaji)


Azam dan Amir

Amir- 5 thn

Haaa... ni yg paaaalingggg payah skali.. maybe umur dia yg 5 thn tu la menyebbkan dia giler hyperactive... sesapa yg kene jaga dia mmg kene bersedia dr segi mental dan emosi... degilnya tu.. mmg takleh handle.. pendengki gak dia ni.. sambil jalan, sempat tgn dia pukul adik sedara dia... susah btul nak buat dia paham apa yg baik,dan apa yg buruk.. bila kt marah.. pukul dia, apa yg dia paham, kalo dia marah, dia bole pukul org yg dia marah tu.. maknanya dia mudah nak mencontohi org dewasa.. haish.. payah2... dah la tu, ckp pun pelat.. ayooo..tak paham la ini bdk... tp wpun perangai dia camni, dia ni sgt2 sensitif...(ikut perangai ayah dia ni).. kalo kene marah (giler2 marah).. sampai dia tersentap... muka dia terus berubah...pastu tersedu2 menangis.. kira seolah2 mcm dah menusuk kalbu gitu.. aku bila dia nangis camni, aku jd kesiaaann sgt... ni slalu berlaku bila ayah dia marah dia.. kalo jd camni, kene cepat2 la pujuk dia..

wpun perangai dia camni, tp dia ni sgt2 peramah... bdn dia yg pendek n bulat, mmg senang menjadi attention org... sgt terkenal dikalangan rakan2 abg2 aku, sedara mara dan jgk pakcik yg jaga kuda2 ada musik kat carefour BP.. giler femes bdk ni... haha

Fahmi- 3thn

Dia ni kecik je bdnnya... sangat2 manja dgn mak dia.. asyik nak menempel jer kat mak dia... penakut ngn org lain.. dia ni selalu jd mangsa ngn amir.. maybe sbb bdn dia yg kecik... tp kadang2 melawan gak.. pastu dia ni suka menari n menyanyi.. haha.. tp takleh tegur la..nanti dia terus malu.. dlm pada manja2 tu, dia ni banyak gak ckpnya.. sambil main, mulut tak reti diam.. ntah apa yg dia mengomel.. ikut ayah dia la kot yg byk ckp tu..

Hafiz yg comel

Hafiz- 2thn

Haaa.. dia ni yg paaalinnggg comel skali.. suka sgt ngn dia ni.. dia seorg bdk yg tough bdnnyaa.. masa baby lg bole nak angkat kepala sendiri... cepat belaja merangkak, berjalan.. skrg dah bole nak cakap sket2.. bagus btul... pastu dia ni tak la semanja abg dia.. dia still bole nak ikut org lain.. tak kesah jer..

tp yg hampeh sket.. dia ni kurang penyabo.. kalo nak mkn atau minum susu... nak cepat jer.. lambat sket dah mengamok... ni ikut perangai abg aku la ni.. ada potensi nak jd macam abg aku.. bdn ada black spot yg memungkinkan dia jd gelap cam abg aku suatu ari nanti.. haha..

Okla.. tu jer yg aku dpt ceritakn... seronok gak tgk perangai bdk2 ni.. bole buat kita jd geram, marah, geli hati, sedih.... macam2..

Kadang2 terpikir gak, wpun diorg ni nakal giler.. tp hati diorg ni masih suci lagi.. tiada dosa... tak macam kt yg dah dewasa ni.. dah melambak2 dosa... jd usahla kt rasa diri kt bagus sgt berbanding bdk2 kecik ni... apa yg penting kt kene tunjukkan contoh yg baik..

Kenapa aku ceritakan semua ni ek?? hmm sbnarnya sbg kenang2an aku.. mana tau kalo diorg ni dah beso, bole aku comparekan dgn perangai diorg masa kecik2.. hehe..

2 comments:

T@juI said...

wah,dah macam tak sabar je dia ni naka de babay sendiri :)

FaizahJamaluddin said...

aku pun rasa camtu...mesti ada sebab kenapa ko post cte pasal anak2 buah ko..hahahah

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...