Monday, September 26, 2011

Kimi mkn sendiri

Setelah Kimi umur 8 bulan baru la aku ajor dia BLW (baby-led-weaning) nih.. sedikit info pasal BLW:

"Baby-led weaning is, it must be said, a somewhat cheesy term for just letting your infant self-feed. You cut food up into manageable sticks and offer it, they eat. It’s really pretty simple."- www.babyledweaning.com
Sebenarnya aku berniat nak ajar kimi BLW ni dr awal lg.. tp memandangkan dia pun tak reti nak kunyah mknn lg, aku pun postphone la.. So skrg ni dia da ada gigi.. da bole kunyah.. rasa yakin sket nak bagi dia mkn sendiri...

Aku mulakan dgn bagi dia biskut finger food farley.. aku ajor dia pegang.. pastu masuk mulut.. dia pun kemam2 biskut tu.. maybe sbb sedap kot (perasa coklat kan.. ), syok jer dia mkn..


Serious jer muka Kimi tgh mkn.. keras ek kimi??

Apa pekdahnyer (faedah) BLW nih??
Bagi aku:

  1. Baby bole blaja pegang mknan pastu masuk dlm mulut.. kira bole improve dia punya motor skill la..
  2. Baby dpt blaja kunyah dulu baru telan.. bukan telan terus..
  3. Baby dpt ikut instinct sendiri mknan apa yg dia nak & brapa byk yg dia nak mkn.. (utk kes kimi aku tak bg choices utk dia pilih, sbb malas nak prepare kan.. hehe)
  4. BLW adalah cara utk baby explore the world.. baru la seronok kan.. Kita kene bg sedikit cabaran pada baby supaya dia bole gunakan otak dia utk berfikir lebih kritis..

Err.. tp yg tak best nyerr...

tgk, comot giler mulut tu..... nasib baik bip tu dia tak cabut.. kalo tak baju2 pun kene.. penat mama nak basuh.. huhu...

So, sesapa yg nak try BLW, kene la prepare apa2 yg patut.. hehe..


p/s: BLW bila aku rajin & ada masa jer.. hihi..


3 comments:

papa_kimi said...

kimi suka biskut coklat.. bole geng.. yeaa2..

yangyuyu said...

kes sy lak, dulu awal2 je guna bib...skang ni biarlah terkena kotoran asalkan dpt belajar (ayat iklan breeze ke fab ) hehe

papa_kimi said...

belajar mengotorkan baju.. haha..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...