Tuesday, September 27, 2011

Cheese cake... nak lagi! nak lagi!!

Burrrpppp!!!!!!
Tu dia.. sedawa kekenyangan akibat makan terlampau byk time jamuan raya ofis aku tengahari tadi.. hahaha (nak gelak pun tak larat.. )

Hehe, sbnarnya bkn nak cerita pasal jamuan raya tu.. tp nak cerita pasal kek kegemaran aku.. CHEESE CAKE

Oleh kerana menjadi kegemaran aku, dgn bersungguh2nya aku cuba membuat sendiri cheese cake ni... resepi aku amik dr kwn blogger aku kat sini

SENANG & SEDAP! tu yg dpt aku concludekan dlm pembuatan cheese cake nih.. Jom kita tgk resepi......

BAHAN-BAHAN:

500g (2 bar) Cheese(Brand Philadelphia) - aku panggil padiyapa ;p
1 cawan gula
4 biji telur
2 sudu besar Butter
6-7 keping Biskut McVitties (original)
1 biji lemon (perah 1-2 slice)
1 sudu teh Esen vanilla

CARA-CARA
Putarkan cheese bar sampai kembang. Masukkan telur putarkan lagi sampai kembang.
Curahkan gula dan putar kan juga sampai kembang.Perah lemon di dalam adunan dan titiskan essen. (kwn blogger tu kata kalo letak byk sket essen vanilla tu lg sedap)



Untuk base
Hancurkan biskut Mc vitties dan gaulkan bersama butter hingga sebati. Masukkan di dalam loyang yg dilapik dgn aluminium foil dan ratakan.



Kemudian, curahkan adunan kek ke dlm loyang. (aku masukkan sket blueberry, sajer nak bg rasa lg sedap)


Bakar dlm 40 minit suhu 180.

Bila da masak, bole la tuangkan sedikit topping (aku guna blueberry tadi) utk variety kan rasa cheese cake nih..

Da siap, masukkan dlm fridge.

Ni dia hasil air tangan aku..... taraaaaaaa!!!


Aku buat cheese cake ni utk jamuan raya tadi.. Alhamdulillah, menjadi! Walaupun rupanya tak brapa cun melecun, tapi rasanyaaa.. ummmppph! sedaaaap! Ramai tanya sapa yg buat cheese cake nih... haha.. terkembang punggung kejap! hihi..

So, korg try la buat.. aku yg tak pernah buat cake ni pun, skali try, bole jadi.. korg buat mesti jadi punyerlah.. hehe..

Nota tambahan:
Resepi ni menghasilkan kek yg tak sebesar mana pun... loyang yg sy guna 9x9 inci, tu pun jd nipis jer..tak sampai 3cm.. so sesapa nak buat tebal, maybe bole guna loyang lg kecik.. takpun, gandakan la sukatan bahan2 dlm resepi nih...


p/s: thanks pada tok guru!!

4 comments:

yangyuyu said...

tahniah2:)

papa_kimi said...

"Ni dia hasil air tangan aku..... taraaaaaaa!!!"

jangan dilupa org2 yg membantu.. hehe.. nak tumpang glamor gak..

papa_kimi said...

ada org tu kat umah berkali2 cerita betapa ofis-mate(s) beliau memuji kesedapan cheese kek yg seumpama secret recipe tu.. bole pecaya ke..?? <-- ayat protes tak dapat rase sket pun =(

fara_poda said...

eleh.. kata tak suka cheese cake.. buekk!!
nanti sy buat lg, gerenti licin...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...