Monday, April 30, 2012

::SELAMAT HARI PEKERJA::

Wahh... Da 1 Mei da.. Kejap je kan?? Aku nak wish 'Selamat Hari Pekerja' pada yg rasa2 dia pekerja.... So apa motip hari pekerja sbnarnya? Err... Sekadar cuti atau hari utk mengingatkan diri utk lebih produktif?? Arggghh... Lantak la... Aku cuma nak cuti...supaya tak ingat pasal keje.. Kerana kerja la aku tak sempat nak update blog.. (hehe..alasan!) Harap2 bln 5 ni takla bz sgt lepas audit semua da settle.. Huh... Ok, sebenarnya byk nak cerita... Pasal kimi, pasal cuti2, pasal keje baru... Mana satu nak cerita dulu eh??err.. Ok la, sempena hari pekerja ni kan, aku nak cerita pasal kerja baru... Alhamdulillah, aku dpt offer dari salah sebuah syarikat oil n gas yg aku rasa more buat infrastruktur kot... Kat Bandar Utama (bole usha ally iskandar ari2)... Mula kerja bln jun nanti... So ada lebih kurang satu setengah bln lg... Tak sangka bole dpt offer ni sebab aku tak pernah apply pun kat company nih... Mungkin da rezeki kot...semua dipermudahkan... Harap2 kerja nya pun ok jgk la... Untuk pengetahuan korang, selama dekat 5 tahun aku bekerja nih, aku da tuka company sebanyak 5x jgk., termasuk company baru ni nanti.. Haha... Pendek kata 1 thn, 1 company...haha... Teruk kan? Nak buat mcm mana... Keadaan memaksa... Tapi aku percaya semua yg ditentukan Allah adalah yg terbaik untuk diri aku.... Harap2 aku dapat kekal lama la kat tempat baru nanti... Okla, nak sambung tido.. Yela, cuti kannn... Tido la best.. Hehe... See yaa... P/s: coutdown

Thursday, March 22, 2012

Kimi: After 1 year

Dah lama kan tak cerita pasal perkembangan Kimi.. Dulu before 1 year, tiap2 bln buat report kat blog.. skrg apa cer?? da malas?? erk, tak nak jawab!!

Apa celop Kimi skrg nih yer?? Ok, skrg kimi da nak masuk 15bln.. Byk perubahan compare dgn masa dia baru nak mencecah 1 taun.. da pandai itu.. da pandai ini.. ok,lets check it out!!

  1. Kimi da pandai jln tanpa berpimpin tangan pada umur 1 taun 2 bln.. horeyy!! not so fast, but at least not too late compare to the toddler milestone.. kira normal la kan.. pasni bole la main kejar2 kan??

  2. Kimi mkn sangat byk.. perut sangat bonchet ok!! Kalah perut papa (eh, papa plak kene?) Ish,apalah mama nih, mkn sikit salah, mkn byk pun salah... Ok2, tak salah mkn byk.. mama laaagggiii sukerrr... just that concern about the healthiness of the food intake.. so skrg nih, if papa and mama nak mkn jajan, kene nyorok2.. ingat tu??

  3. Da bole paham, kalo kene marah means tak bole buat.. TAAAPIII, bila da kene marah tu, buat muka tak puas ati, pastu merajuk..alahai, fragile btul hati anak mama nih.. but the good thing is he will never repeat again... (btul kan papa??)

  4. Dah pandai bersosial..tp belum pandai berfacebook.. kata report book school dia, kimi da bole nak share mainan dgn bdk2 lain .. okla kan.. at least tak la pasif.. pasni blaja mengorat awek dr papa eh.. hehe..

  5. Da bole harap.. (mcm da besar bujang plak kan?)... bkn harap apa pun, kira da bole tlg2 buat keje kalo diajar.. skrg nih papa dia rajin ajar dia masukkan susu dlm peti ais, masukkan baju kotor dlm bakul.. mkn sendiri.. Ok, pasni mama nak ajar masak plak?? hehe.. over!

  6. Pasal bercakap plak, masih tak clear.. tp da bole nak ikut nada apa yg kt ckp..nada.. paham mcm mana? ok la.. mcm kita sebut 'kaktus'.. nanti dia bunyi 'aaa..ess' kira ada la nada 2 suku kata tuh..

  7. Sgt suka main ride yg kat pasaraya tu.. masuk syiling, goyang2.. ada lagu.. layan habis! da la kat Giant Kota Damansara free jer nak main mende tuh.. kalo tgh ngantuk, bg naik tu ilang terus ngantuk dia..

Ok, tu jer yg aku ingat.. hehe... nanti lain kali update lagi ek... meh kt tgk muker Kimi paling terkini..

Kimi tgh mandi kat pool kecik... baru beli time nih... serious jer muker kimi..


Kimi tgh cuba masukkan tutup pen.. praktis koordinasi mata..


Yang ni plak tgh main masukkan syiling dalam bekas... keje2 mcm nih mmg feveret kimi..


Kimi kat kedai buku.. tgh pilih buku konon2nya.. excited btul first time masuk kedai buku..

p/s: tgh google aktiviti2 yg sesuai utk toddler.. any idea??


Tuesday, March 20, 2012

Model wannabe - Photoshoot @ Tasik Shah Alam

Wahh.. rindunya nak menulis kat blog nih.. kesian blog nih da berhabuk... Mcm biasa alasan mestilah 'sibuk' kan... Yela, ingat senang ker nak menulis blog yg berkualiti.. mesti kene gak spend masa paling2 kurang pun setengah jam.. dan ingat senang ker nak cari setengah jam yg lapang tanpa memikirkan hal2 lain?? susah wooo..

Ok2, lantak pi la alasan2 aku tu.. Jom kita layan gambo2 dari model2 tak brapa fotogenik nih.. hehe..

Gambo2 ni hasil dari photoshoot dgn Ladies Photographer.. Skrg tgh promotion.. RM90 jer utk 1 jam.. tak termasuk printing la.. Kalo nak print, g print sendiri.. beli kupon photobook tu byk2..

Tgk tu.. tajam pandangan kimi...gaya macho!!



Famili potrait... muka kimi sgt bosan... time tido patutnya nih..



Love these cutie boys... XoXo



Kasut crocs dan bunga ikea... apakah kaitannya?? lu pikir la sendiri


Gambo paling comel!! credit to Kimi for that spontaneous pose

Seronok dpt bergambo macam nih... gambo cantik jer kan? terang, tak kabur, sharp.. kalo nak harap tangkap gambo sendiri, jgn harapla nak se-cun mcm nih.. kita sendiri tengok pun rasa geramm jer..

Erm, ada byk gambo lg.... tp takkan nak post semua kan... sket2 udah ler.. yg lain aku abadikan dlm photobook nanti...

Thanks so much kat Ladies Photographer sbb sudi melayan kami... hehe.. lain kali kt shoot lg yer..

p/s: pasni nak try photoshoot white room la plak.. jom kita berangan dulu..


Thursday, March 1, 2012

Tempat berteduh lagikan dikenang

Sebelum baca, nak maklumkan entry ni da lama ditulis, sebelum aku pindah umah lg, tp sbbkan konon2nya nak cerita panjang lg, jd entry ni terperap jer kat blog nih..

..................................................................................................

Entry kali ni agak sentimental bagi aku.. oh, bukan nak berjiwang, tp sebab terharu..
Tak lama lagi aku akan meninggalkan rumah sewa, tpt aku berteduh selama 4 taun sejak mula bekerja.. yer... 4 tahun!! Pasti byk kenangan manis, pahit, tawar, masam, masin kat umah nih.. Yela, sejak dari aku melangkah ke dunia kerjaya.. sehinggala aku da beranak satu ni, rumah ni da byk menyaksikan satu persatu fasa kehidupan aku...

Masih ingat lg waktu aku dan Kama bersusah payah mencari bilik sewa... Ke hulu, ke hilir.. tak tau nak duk mana... Alhamdulillah, jodoh ktorg dgn rumah ini.. pertama kali jejak kaki, da jatuh hati.. Ktorg terus confirm.. Maka bermulalah fasa baru ktorg kat umah tu.. Buat pengetahuan korg, itula pertama kali ktorg duk umah sewa.. masa blajar dulu, mmg duk hostel jer.. maklumla, anak kesayangan UiTM.. hihi..

Sepanjang beberapa taun sblm aku kawen, ahli rumah bertukar2.. yg aku ingat, Aishah, Nurul, Kwn Nurul, Cikgu2 praktikal, Pekerja salon, Ika adik suzi, Junaidah dan sahabat2 aku, Suziana,Hazira,Mar dan Kama..

Sini la umah sewa tu... gambo curik dr website lain.. hihi..


Antara benda2 yg aku akan sentiasa ingat kat umah tu:
  1. Masak nasi ayam sama2 dgn housemate2.. rasa mcm nak jual jer.. punya la sedap..
  2. Tgk raja lawak & AF sama2
  3. Mkn nasi goreng yg Nurul masak pagi2, bgn2 pagi jer da terhidang.. best!
  4. Rekod belanja duit umah dlm log book..
  5. Tunggu Suzi mandi berejam2 sampai bole tido blk..
  6. Sama2 pegi angkut air kat surau gara2 tuan umah lambat byr duit maintenance
  7. Salur air kat toilet tersumbat.. masalah hanya selesai lepas aku kawen sbb husband aku yg tolong pamkan dgn kuat..
  8. Tpt sangkut baju zira yg slalu terjatuh sbb byk sgt baju.. (sampai skrg aku masih guna tau..)
  9. Masalah lipas yg berleluasa..
  10. Cwn ceduk beras yg kecik.. cukup utk 2 org mkn..
  11. Oh, tuan umah yg sgt cerewet, dia saja yg btul.. hehe.. sorry kak aisyah..
  12. Tahi2 kucing yg berleluasa kat depan umah.. byk kali da bersihkan.. skrg da takde lg.. ntah ke mana kucing2 sengal tu pegi agaknya...
Tu jer??? Sbnarnya banyak lg, tapi da tak berapa nak ingat.. Buat kawan2 yg pernah tinggal kat umah nih, aku rindu kat korang.... bila la dpt jumpa ramai2 semula?? huhu..

Time kuar mkn sama2... enjoy the moment..




p/s: Patah tumbuh hilang berganti... yg lama ditinggalkan, kini kt kutip plak kenangan di rumah baru..

Saturday, February 11, 2012

Menuju puncak : Cameron Highland

Poyo je kan tajuk tu... Mcm tinggi noo cameron tuh.. Huh..

Ok dlm entri ni, aku nak cerita pasal family in-law punya vacation last 2 weeks... Da lama tak pegi cameron.. Last seingat aku 2 taun lepas, tu pun singgah jer, dlm perjalanan dr kelantan ke kl...

Hari Pertama
Perjalanan kami bermula lebih kurang pukul 10.30pg... Dan tiba di Tanah Rata lebih kurang pukul 4ptg.. Lama kan??? Biasalah, time cuti panjang...highway pun jem... Pastu kami guna jalan Simpang Pulai..mmg agak jauh.. Kononnya nk elak jln pusing2... Da nk sampai area Brinchang, jlm jem yg amat... Jenuh tunggu..rupa2nya sebab ada pasar mlm kat Brinchang tuh... Huh... Pasar mlm ni dibuka bila cuti weekend atau public holiday jer...

Kat Tanah Rata kami stay kat Puncak Arabella (oh sbb tu tajuk entri menuju puncak)... Kami sewa 1 apartment 3 bilik dgn ruang tamu yg sangat besar. Dapur memasak, peti ais pun ada disediakan jugak.. harga sewa?? erm, meh refer SINI

So memandangkan kami sampai ke Cameron agak lewat, maka destinasi kami cuma Pasar Malam Brinchang... Agak kecewa.. jalan dari Tanah Rata ke Brinchang pun sgt2 jem.. padahal dekat jer.. rasa tak sampai 10km pun.. tp nak buat mcm mana.. ramai benor org g Cameron time nih.. huhu..

Kat Pasar Malam tu sgt2 meriah.. mcm2 ada jual.. jagung manis yg mmg btul2 manis, cenderahati, kaktus, strawberry, baju2 dll... Ada jgk la sket2 hasil tangkapan sepanjang berjalan kat situ..

Kat pasar malam..

Ni dia hasil utk Kimi.. belon strawberry yg sama mcm kat taska dia..

Malam tu takde buat apa.. lepas mkn (tapau dr food court jer), ktorg main UNO card.. then tido.. keletihan menempuh jem.. huhu... Mlm tu tido sejuk giler!! rasa mcm ada byk plak aircond dlm umah tu.. padahal takde aircond pun.. masing2 berebut selimut.. so sapa2 nak bermalam kat cameron dinasihatkan bwk selimut extra eh..

Hari Kedua

Cantik kan?? View dr apartment kami..

Keesokan harinya, lepas penuhkan perut (sarapan), kami gerak ke MARDI yg tak jauh dr apartment ktorg.. Kat MARDI ni best sbb ada byk jenis tumbuh-tumbuhan ditanam spt bunga, sayur-sayur, teh pun ada.. seronok jalan2 kat sini...

MARDI - tpt sayur hidroponik (kimi takut pegang sayur tu)


Destinasi seterusnya ialah Kimanis Strawberry Farm.. Amat mendukacitakan bila tau rupa-rupanya farm tu ditutup.. tp still la ada gak kedai bukak kat situ.. so sbg ganti, kami mkn la dessert kat situ.. pancake with icecream n chocolate.. mmg marvelous!

Lepas strawberry farm, kami ke Rose Valley yg terletak nun ke utara Brinchang...Perjalanan mengambil masa 2 jam lebih padahal tak sampai 10km pun! Huhu.. sgt teruk jem kat sini.. Hampir2 kami nak give up.. tp gagahkan jgk.. kesian to drivers2.. Kat Rose Valley, kami dikenakan bayaran masuk RM4 sorg... kat dlm tu ada beratus2 jenis rose... yg suka bunga sure enjoy dtg sini.. selain tu ada jgk kaktus dan tanaman2 lain.. Harapan aku nak ke sini ingatkan dpt la beli sejambak bunga fresh ker.. tp hampeh, takde jual pun bunga fresh.. agaknya semua da kene angkut ke KL sbb time tu da nak dekat2 valentines day.. hmm, kecewa gak la..

Lepas ke Rose Valley, kami balik semula ke Tanah Rata.. sekali lg menempuh jem panjang.. dkt 3 jam kot baru btul2 sampai ke Tanah Rata.. teruk kan?? Lepas mkn, kami berehat saje kat apartment sambil main UNO.. huhu

Ni dia jem tak hengat tu..

Hari terakhir
Hari terakhir kat Cameron, aku berazam utk redah jer pegi blk ke Brinchang utk shopping apa yg patut.. sbbnya setakat hari semalamnya, takde apa sgt brg yg aku beli.. takde pun beli strawberry ker.. keledek ker.. bunga ker.. teh ker.. so mmg rasa tak lengkap kalo tak beli... semua gara2 jem teruk.. huhu

So kami gagahkan diri pegi blk ke Brinchang utk ke Multicrops Central Market dan S'Conner Strwaberry Farm. Kat Multicrops, tak byk benda yg best... kebanyakannay cuma cenderahati jer.. Tp kat S'Conner, agak best sket...sbb hajat kami tercapai utk pick our own strawberries.. hehe.. Selain strawberries, ada jgk cendawan.. tp tak sempat nak g petik cendawan.. kat situ ada jgk jual2 brg2 hasil dr farm2 kat Cameron nih, mcm teh, jeruk strawberry, jus strawberry dll..

Ni la S'Conner Strawberry Farm


Petik strawberri dgn MIL... asyikkk!


Fresh... fresh... from the tree..


Da puas shopping (... sambil senyum riang.. hehe), kami turun semula ke Tanah Rata utk late lunch.. Selepas tu, kami berangkat pulang melalui jalan tapah.. sblm tu, sempat kami singgah ke Bharat Tea Plantation... Permandangan sgt indah kat sini.. rasa mcm nak lepak lama jer kat situ.. tp sbbkan da petang, jadi kami singgah sekejap jer.. hmm..


Sejuk mata memandang.. mcm karpet ijau..


Alhamdulillah, sepanjang perjalanan pulang, semuanya lancar.. takder plak pening2 kepala ker.. muntah2 ker.. hehe.. Pasni kalo nak pegi lg, pastikan JANGAN pergi time cuti panjang.. lebih baik amik cuti extra sbb bole utilise the whole time pegi byk tpt2 lain yg menarik kat Cameron nih.. kalo pegi time cuti sekolah ker.. cuti panjang ker.. masa abis byk kat dlm keta jer la..hmmm..

p/s: i'm thinking of our next vacation... kat mana yer??

Thursday, February 9, 2012

Pindah Rumah

Hi, semua!!

Entri kali ni aku nak cerita pasal pindah rumah.. Sebenarnya dah dekat 1 bulan gak kami pindah umah baru.. Punya la sibuk sampai tak sempat nak update blog.. Byk benda kene buat bila nak pindah umah baru nih...

Setelah hampir setengah taun menguruskan proses beli umah nih, akhirnya pada tarikh 14/1/2012 kami melangkah masuk ke rumah baru dan meninggalkan umah sewa lama for good.. Kalo ikutkan, sblm bln 1 lg da patutnya pindah... tp keje2 mengecat dr org yg tak bertauliah (kami berdua la tu), melambatkan lg proses nak pindah.. hehe..

Alhamdulillah, lega sekarang ni sbb da tak payah sewa2 umah.. mmg feel lain la bila duk umah sendiri... rasa lebih tenang kot..

Dalam proses pindah umah ni, byk yg ktorg belajar... DIY semestinya... time ni la ktorg jadi tukang cat, tukang bersihkan umah, tukang paip, tukang angkat barang dan tak kurang juga, jadi tukang design a.k.a interior designer ... of course, bila da ada 2 kepala, masing2 dgn idea masing2.. tak nak kalah.. hehe.. so adalah sket gaduh2 sayang.... heee..

Yang tak bestnyer bila pindah2 umah nih, byk plak duit kene keluar.. *sigh*... mcm2 kene beli.. antara belanja paling besar ialah part dapur.. fuhhh, pasni kalo tak rajin masak tak taula kan.. (tuju untuk diri sendiri)... Tp agak regret sket pasal org yg buat kabinet dapur tu, delay sampai dekat 1 bulan.. so maknanya 1 bulan gak la aku tak masak... Skrg dapur da siap, nak start balik momentum memasak tu kene amik masa sket (cet! alasan!).. so sampai skrg blum start masak secara extensively.. haha.. ala, bg la can kat aku sket nak start enjin.. bole kan bang?? =)

Ok la, penat cerita.. jom kita tgk gambo plak..


Ni umah sebelum dicat...



En. abang tgh mengecat.. sgt gigih!


The feature wall.. idea ktorg sendiri.. hnsss2x(idung kembang)


Antara barang2 ktorg.. nampak tak plastik itam beso tu, tu semua baju2 ktorg.. ada byk lg plastik mcm tu... dekat 5 beg.. haha... tak sempat nak packing, semua sumbat dlm plastik.. senang kan?? *pemalas*


Ayah2 ktorg dan anak sedara tgh gigih pasang katil... semangat btul diorg nih.. *terharu*

Oh ya, lupa nak ucapkan ribuan terima kasih pada family yg sudi dtg dan tolong apa2 yg patut... mak ayah aku pun sanggup dtg dr batu pahat semata2 nak tolong pindah umah.. family-in law pun semua dtg.. mak mentua siap masakkan nasi impit dari melaka utk mkn2 kat umah baru.. mmg meriah btul.. Jasa korg mmg sgt2 dihargai.. love u all!

p/s: bila nak buat housewarming ni ek?? errr...




Thursday, February 2, 2012

Insurance Claim

Jakun2... First time dpt duit claim insurance.. Ni utk time kimi warded ari tu.. Syukur ada insurance benefit kat company aku keje skrg nih... Alhamdulillah...

P/s: wpun gaji tak masuk lg.. Dpt duit claim pun jd lah...

Published with Blogger-droid v1.7.4

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...